نخست‌وزیر بنگلادش با هلی‌کوپتر نظامی به هند گریخت

شیخه حسینه ژانویه ۲۰۲۴ طی انتخاباتی بحث‌برانگیز، برای چهارمین دوره متوالی به قدرت رسید

یک روز پس از درگیری داخلی مرگبار در بنگلادش که نزدیک به ۱۰۰ کشته به جا گذاشت، شیخه حسینه، نخست‌وزیر این کشور، استعفا کرد و با یک هلی‌کوپتر نظامی به هند گریخت.

گزارش‌های تصویری رسانه‌های محلی در روز دوشنبه پنجم ماه اوت (۱۵ مرداد) نشان می‌دهد که معترضان به فاصله اندکی پس از فرار شیخه حسینه، مقر نخست‌وزیری در داکا، پایتخت بنگلادش، را تسخیر کرده‌اند. برخی نیز به مناسبت کناره‌گیری شیخه حسینه از قدرت در خیابان‌ها شادی می‌کنند.

اعتراض‌ها در بنگلادش در هفته‌های اخیر میزان چشمگیری افزایش یافته بود. بر اساس گزارش‌های محلی، طی یک ماه اخیر دست‌کم ۳۰۰ نفر در اعتراض‌ها کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت مستقر بنگلادش در روزهای اخیر با هدف کنترل اعتراض‌ها، اینترنت را قطع، ورودی‌های پایتخت را مسدود و سه روز متوالی را تعطیل اعلام کرد. از عصر یکشنبه هم منع رفت‌وآمد در سراسر این کشور اعمال شد، شبکه حمل‌ونقل عمومی به حالت تعلیق درآمد و صنایع پوشاک بنگلادش تعطیل شد.

با این حال، صدها معترض که بیشتر آنان را دانشجویان تشکیل می‌دهند، روز دوشنبه طبق فراخوان قبلی به سمت مقر نخست‌وزیری در داکا راهپیمایی کردند.

تصاویر خبرگزاری رویترز از تظاهرات معترضان در بنگلادش نشان می‌دهد که نفربرهای زرهی و نیروهای نظامی در خیابان‌های پایتخت به گشت‌زنی و کنترل امنیتی شهر مشغول‌اند. 

به گزارش این رسانه هلی‌کوپتر حامل شیخه حسینه در شهر آگراتالا در شمال شرق هند فرود آمده است.

رویترز به نقل از دیلی استار نوشت که روز دوشنبه هم دست‌کم شش نفر در درگیری بین پلیس و معترضان در داکا کشته شدند. به گزارش رسانه‌های محلی نیز پلیس بنگلادش برای متفرق کردن معترضان در برخی نقاط شهر به پرتاب نارنجک‌های صوتی متوسل شده است.

اعتراض‌های اخیر در بنگلادش با هدف لغو سهمیه استخدامی بحث‌برانگیز برای مشاغل دولتی آغاز شد که معترضان آن را تبعیض‌آمیز می‌دانند، با این حال در اعتراض‌های پیشین این کشور هم ریشه داشت.

رهبران دانشجویی جنبش اخیر بنگلادش کناره‌گیری شیخه حسینه را خواستار بودند که در ژانویه ۲۰۲۴ طی انتخاباتی که اپوزیسیون آن را تحریم کرده‌ بود، برای چهارمین دوره متوالی به قدرت رسید.

در اعتراض‌ها روز یکشنبه بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند؛ زیرا پلیس برای متفرق کردن معترضان به سمت آنان گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کرد.

معترضان دانشجو با راه‌اندازی کارزار «نافرمانی مدنی همه‌جانبه» از عموم مردم خواسته بودند از پرداخت مالیات و قبض‌های آب و برق خودداری کنند.

در نهایت روز دوشنبه شیخه حسینه شکست را پذیرفت و به هند گریخت. منابع محلی تصاویری از لحظه فرار او با هلی‌کوپتر به سمت هند را منتشر کردند. شیخه حسینه از سال ۲۰۰۹ تاکنون قدرت را در بنگلادش در دست داشت.

اکنون گفته می‌شود که فرمانده ارتش در حال مذاکره با احزاب و فعالان سیاسی برای تشکیل دولت جدید است. هم‌زمان معترضان در خیابان‌ها به دلیل کناره‌گیری شیخه حسینه پایکوبی می‌کنند.

بیشتر از جهان